cable tray

سينی كابل

سينی كابل هاي گالوانيزه Cable tray به منظور حفاظت از سيستم عبوري كابلها و نيز جهت هرچه مرتب كردن كابل و جلوگيري از تماس كابل های برق با يكديگر استفاده ميشود. سينی كابل با دو نوع گالوانيزه فابريک و سينی كابل گالوانيزه گرم آبكاری شده توليد ميگردد. سينی کابل ها به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیم کشی روکار استفاده می شود این ابزار در جهت زیبایی و مرتب بودن کابل کشی‌ها و هچنین جهت نصب انواع مهتابی در زیر آن‌ها در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در شرکت ها، موسسات، تولیدی ها و کارخانجات به جهت وجود تعداد بیشماری دستگاه ها و راههای ارتباطی و تعدد استفاده از کابل ها استفاده از سینی کابل بسیار معقول و به صرفه می باشد. سينی کابل باعث می شود تا مجموعه زیادی از کابل ها علاوه بر اینکه از حفاظت برخوردار باشند، به صورت منظم و از یک مسیر عبور کنند.

مزایای استفاده از سينی کابل

  1. تنوع در قطعات و اتصالات که هر نوع شکل‌دهی را به راحتی امکان‌پذیر می‌سازد.
  2. غیرقابل اشتعال بودن قطعات
  3. ساخت و تولید مطابق با استانداردهای بین‌المللی و استاندارد اروپا
  4. سینی و نردبانهای کابل با ورق استیل مقاوم در برابر بخارهای اسیدی و سایرمواد شیمیایی
  5. دارای لبه‌های صاف و عدم صدمه به کابل می‌شود.
  6. مقاوم در برابر ضربه
  7. ایده‌آل برای مناطق آب و هوایی مرطوب
  8. دارای عمر بسیار بالا
  9. سایزهای متنوع
  10. تحمل وزن بالا

انواع سینی کابل

سينی کابل آلومینیومی

سينی های کابل ساخته شده توسط آلومینیوم به عنوان سینی کابل آلومینیومی شناخته می شوند. معمولا این نوع از سينی کابل به دلیل مقاومت بالا نسبت به وزن خود، دوام زیاد در برابر خوردگی و راحتی نصب، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. آنها همچنین مزایای دیگری از جمله وزن سبک (نزدیک به نسبت 50٪ از سینی فولادی)،  تعمیر و نگهداری ارزان را دارند و همچنین جنس این سينی ها که آلومینیومی و غیر مغناطیسی هستند باعث می شود که منجر به کاهش تلفات الکتریکی شود. در کل سينی های کابل آلومینیومی بهترین مقاومت در برابر آسیب را در محیط هایی با میزان خوردگی بالا دارند.

سينی کابل فولادی

مزیت های اصلی استفاده از سينی کابل استیل، قدرت بالای آن و هزینه کم است. معایبی که در این مدل از سينی کابل می توان مشاهده کرد عبارتند از وزن بالا، هدایت الکتریکی کم و مقاومت نسبتا ضعیف در برابر خوردگی. بنابراین برخی از شرکت ها پوشش و آبکاری خاص در بهبود میزان مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می کنند. از این موارد می توان به پیش گالوانیزه، گالوانیزه گرم (پس از ساخت)، اپوکسی و رنگ های خاص اشاره کرد. این نوع از سينی کابل استقامت مکانیکی بسیار بالایی دارند و توسط فرآیند شکل گیری با نورد مستمر ساخته می شوند. در نتیجه فرآیند فرم دهی و اکسترود باعث افزایش استقامت در سينی کابل فولادی می گردد.

سينی کابل از جنس فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر رنگدانه ها، مواد شیمیایی آلی و مواد شیمیایی غیر آلی در دمای بالا است. بعضاً مشاهده می شود که در مکان هایی نیاز به سينی کابل می باشد، ولی  به جهت رطوبت بسیار بالا شاهد خورندگی بیش از حد هستیم، همانند کارخانجات فراورده های شیر که همواره نیاز به استریل کردن کل محیط با مواد شوینده قوی دارند، بنابراین در این گونه محیط ها حتما باید از سينی کابل استیل استفاده نماییم. سينی کابل استیل ضد زنگ علاوه بر زیبایی، استحکام بالا و مقاومت زیادی در برابر خورندگی نسبت به دیگر سينی کابل ها دارد. این نوع از سينی کابل به نسبت دیگر سينی کابل ها دارای قیمت بالاتری بوده بنابراین میزان متقاضی کمتری در بازار خرید و فروش سينی کابل دارند. میزان بالای کروم و نیکل و کاهش میزان کربن منجر به مقاومت بالا در برابر خوردگی در این جنس از سينی کابل شده است.

انتخاب مناسب سینی کابل

محیطی که سينی کابل در آن به کار می رود در تعیین نوع سينی کابل بسیار اهمیت دارد، اگر در محيطي كه در معرض هواي شرجي و مرطوب و نم قرار دارد بخواهیم از سينی کابل استفاده كنيم بايد سينی كابلي باشد كه در مقابل اين جريانات  مقاومت بالایی داشته باشد اين نوع سينی كابل از جنس سينی كابل گالوانيزه گرم ابكاري شده  است. سينی كابل گالوانيزه گرم طول عمري بيشتري نسبت به سينی كابل گالوانيزه معمولی را دارا ميباشد. اما محیطی که برای نصب سينی کابل انتخاب کرده ایم فضایی مملو از بخارهای اسیدی می باشد جنس سينی کابل باید از جنس استیل ضد باشد که در برابر خوردوگی اسید روغن و آمونیاک بسیار مقاوم است. این نوع از سينی کابل ها در این چنین محیط هایی عمر بسیار طولانی نیز دارند.

مهندس یا طراح باید نوع سينی های کابل را که دارای ویژگی های مختلفی است، با توجه به الزامات مورد نیاز در پروژه انتخاب کند. انواع مختلف سينی در برنامه های کاری مختلف استفاده می شود. سينی هایی که در کف استفاده می شوند، حداکثر حفاظت از کابل ها را خواهند داشت، اما این سينی ها نیاز به برش یا استفاده از برخی اتصالات برای ورود یا خروج کابل ها دارند. در واقع محفظه عمیق و محکم برای کابل ها، کانال کابلی یا کابل کشی نامیده می شوند. معمولا سينی کابل ها به شکلی طراحی می شوند تا منافذی را برای عبور هرچه بیشتر جریان هوا در اطراف سیم ها، خروج گرد و غبار و حتی آب را داشته باشند. بنابراین ظاهری مشبک را نیز در آن ها شاهد می باشیم.

 از انواع سينی کابل ها که مورد استفاده قرار می گیرند میتوان به :

  • سينی کابل با ورقه مشبک
  • نردبانهای کابل
  • سينی کابل ستون فقراتی
  • سينی های بسکت یا مشBasket  یا Mesh)
  • سينی کابل ورقه مشبک

سینی کابل ورقه مشبک

 این نوع از سينی های کابل، ورق گالوانیزه می باشد که در ضخامتهای  ( 1  ،  1/25  و  1/5 )  برای کاربردهای گوناگون ساخته می شود. اما این سينی های مشبک را در عرض های مختلف و با ابعاد: 100، 150، 200، 250، 300، 400، 500 و 600 میلیمتر می توان یافت. برای هر یک از عرض هایی که نام بردیم یک سری کامل از متعلقات مربوطه، فیتینگ ها و نگه دارنده ها نیز ساخته می شود. این سينی ها، همانند دیگر سينی های استاندارد در طول دو متر ساخته می شوند. این سينی کابل ها دارای درپوشی می باشند که در انتهای عملیات کابل کشی برای پوشش نهایی استفاده می شود تا از هرگونه آسیب فیزیکی به کابل ها جلوگیری کرده و به گونه ای دور تا دور مجموعه کابل ها را می پوشاند.

نردبان های کابل

 80٪ سينی های مورد استفاده در صنایع، از نوع نردبان می باشد. از آنجایی که این سينی ها ظاهری همچون نردبان را دارندبه این اسم نامگذاری شده اند. سينی کابل نردبان، بدون پوشش  بوده که این موضوع اجازه می دهد حداکثر جریان آزاد هوا در سراسر کانال کابل کشی وجود داشته باشد تا حرارت تولید شده در هادی های کابل به طور موثر از بین برود.

ویژگی های نردبان های کابل

در این نوع از سينی شاهد استفاده از جنس گالوانیزه هستیم که ضخامت به کار رفته در آن (1.25 و 1.5) می باشد. پهنای ان نیز معمولاً برابر با 50 و 100 میلیمتر است و همانند سينی کابل ورقه مشبک، دارای یک سری کامل از فیتینگ ها، متعلقات لازم و نگهدارنده ها می باشند. در این نوع از سينی کابل فاصله بین پله ها به شکل معمول و استاندار خود، یعنی 250 میلیمتر است. در این مدل نیز درازای هر سينی تنها 2 متر می باشد که اندازه استاندارد در ساخت انواع مختلف سينی کابل دیگر نیز می باشد. زانویی به کار رفته در نردبان کابل از جنس ورق گالوانیزه با ضخامت های (1، 1.25 و 1.5) بوده و از زانوها در مسیر با تغییر جهت نود درجه استفاده می شود. همچنین سه راهی در این سينی تماما از جنس ورق گالوانیزه است و ضخامت آن نیز برابر 1، 1.25 و 1.5 سانت است.

سینی کابل ستون فقراتی

 برای پاسخ به پرسش “انواع سينی کابل چیست” در این قسمت می توان به سينی کابل ستون فقراتی اشاره کرد. سينی کابل ستون فقراتی یک سیستم پشتیبانی از کابل است که به راحتی نصب شده و از لحاظ ایمنی، قابل اطمینان می باشد.
در این مدل از سينی کابل می توان کابل ها را از دو طرف سینی بارگیری کرد. به دلیل باز بودن اطراف سينی کابل ستون فقراتی، یک جریان هوای مناسب برای جلوگیری از گرم شدن کابل ها وجود دارد. در ساخت این گونه از سينی کابل، از وجود هر گونه لبه های تیز و سخت خودداری شده تا ایمنی به بهترین شکل حفظ گردد.
وزن بسیار کم این نوع از سينی ، استفاده از آن را بسیار راحتتر نموده و جنس ضد زنگ آن باعث دوام و عمر هرچه بیشتر آن می گردد. از این نوع از سينی کابل برای نصب کابل های برق با ولتاژ کم استفاده می شود و حداکثر آزادی در آن مشاهده می شود. سرعت نصب بسیار بالای آن از ویژگی های مهم این نوع از سينی کابل می باشد.

سینی های بسکت یا مش (Basket یا Mesh)

نوع دیگری از سينی کابل سينی بسکت یا مش نام دارد. معمولا این نوع از سينی کابل برای جدا کردن سیم های کوچکتر از یکدیگر بوده و همچنین برای پشتیبانی از سیم استفاده می شود. در این نوع از سينی کابل نیز از جنس مقاوم و سبکی استفاده شده است. اطراف آن نیز کاملا باز بوده که می تواند به بهترین شکل باعث یک تهویه مناسب با جریان داشتن هوا ایجاد نماید. به طور معمول این نوع از سينی کابل برای ارتباطات مخابراتی و یا مسیر فیبرهای نوری استفاده می شود. سينی های کابل معمولا از جنس مشترکی از فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، پلاستیک فشرده و یا شیشه نشکن ساخته می شود. در همگی موارد وزن به کار رفته در ساخت سينی ها بسیار کم بوده و با توجه به نوع مصرف شیوه نصب بسیار آسانی داشته که در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد.

متعلقات سینی کابل و نردبان کابل

زانویی سينی کابل

زانویی افقی مسیر یک کابل را در یک صحفه تغییر می دهد. این زانویی ها در انتهای سينی گالوانیزه بسته شده و در زاویه های ۳۰، ۴۵، ۹۰ درجه ساخته می شود.

زانویی های داخلی و خارجی نیز هستند که برای تغییرات در صحفه عمودی در انتهای سينی کابل بسته می شود. این زانویی ها در شکل های مختلف از جمله T و + شکل ساخته می شود. کلمپ ها و نگهدارنده ها و بست های مختلفی به همراه سينی کابل استفاده می شوند تا یک سیستم عملیاتی کامل  سينی گالوانیزه تامین کند.

سه راهی سینی کابل

از سه راهی سينی کابل به منظور تغییر در مسیر کابل ها استفاده می شود . سه راهی سينی کابل توسط رابط بخ سينی کابل متصل می گردد. در نهایت به قسمت چهار راه سينی نردبان کابل می توان اشاره کرد که همانند موارد قبلی از جنس و اندازه های مشابهی ساخته شده است. سينی کابل نردبان بدون پوشش، اجازه می دهد حداکثر جریان آزاد هوا در سراسر کابل چرخش داشته باشد. همچنین این امر اجازه می دهد تا حرارت تولید شده در هادی های کابل ها به طور موثر از بین برود.

چهارراه سينی كابل

از ديگر متعلقات سينی كابل سه راهي سينی كابل و يا چهارراه سيني كابل ميباشد كه در جاهايي كه كابلها بايد تقسيم شود ودر مسير ديگري به راه ادامه دهند از سه راهي سينی كابل ويا چهارراه سينی كابل استفاده ميشود.

کاهنده سينی كابل

از ديگر متعلقات سينی كابل تبديل به چپ سينی كابل تبديل به راست سيني كابل تبديل مستقيم سينی كابل وَيا كاهنده سينی كابل درعرض ميباشد از تبديل سينی كابل وَيا كاهنده سيني كابل زماني استفاده ميشود كه ميخواهيم تعداد كابلها را كم كنيم وبه عرض كمتري از سينی كابل احتياج داريم براي كم كردن عرض سينی كابل ويا نردبان كابل از تبديل سينی كابل ويا كاهنده سينی كابل استفاده ميشود.

از دیگر لوازم جانبی سينی کابل می توان به :

  • درب سينی کابل
  • رابط سينی کابل
  • سه راهی سينی کابل
  • ساپورت سينی کابل
  • پیچ کله قارچی و مهره و واشر

اشاره کرد.