جک پالت دستی

کار با جک پالت دستی

کار با جک پالت دستی

با وجود اینکه برای کار با جک پالت احتیاجی به داشتن گواهینامه نیست ولی این موضوع دلیل بر بی اهمیت بودن دقت کار با جک پالت نمی شود. بسیاری از کارفرمایان از کارگران آموزش ندیده و توجیه نشده خود که تا بحال با جک پالت کار نکرده اند درخواست انجام این امر را دارند. خود این افراد نیز کار با جک پالت را یک مورد سطحی و پیش پا افتاده می دانند و همین موضوع باعث می شود که بعضا به خود و یا سایر کارکنان در حین کار با جک پالت صدمه وارد کنند.

اصولا دلیل استفاده از جک پالت سهولت در امور جا به جایی بار از نقطه ای به نقطه دیگر است. اگر قرار باشد یک فرد مقداری بار را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کند باید بار را ابتدا از زمین بلند کرده و سپس در نقطه هدف روی زمین قرار دهد که این امر مستلزم صرف انرژی و استقامت زیاد در زمان قابل ملاحظه ای خواهد بود. استفاده از جک پالت ، در صرف این انرژی و زمان، باعث صرفه جویی شده مضافا اینکه عملیات جابجایی با دقت بالاتری صورت می پذیرد.

هنگام استفاده از جک پالت (حتی برای مسافتهای کوتاه) باید مطمئن شوید که از تجهیزات ایمنی درستی مثل کفش های کارگاهی با روکش فلزی ، دستکش و عینک ایمنی (درحمل مواد شیمیایی خطرناک) برخوردار هستید.

پشت جک دستی پالت ایستاده و اهرم آزاد کردن شاخک ها را پیدا کنید، با فشار دادن اهرم کوچک، شاخک های جک پالت (قطعات بزرگ فلزی تخت در نزدیکی کف) به پایین رانده می شوند.

اهرم آزاد سازی جک پالت اغلب یک اهرم کوچک در وسط دسته گرد در ساق عمودی دستگاه است که ممکن است با یک رنگ متفاوت از پلاستیک مشخص شود.

اهرم جک پالت را فشار دهید تا پایه ها را پایین بیاورید.پایه باید فقط یک یا دو یا دو سانتی متر از کف باشند.

پایه های جک پالت را زیر پالت قرار دهید. اگر ارتفاع شاخک ها مناسب نباشند، ارتفاع دستگاه به اندازه کافی کاهش نیافته است، بنابراین سعی کنید دوباره بر روی اهرم آزاد سازی فشار دهید تا شاخک ها به ارتفاع مطلوب برسند.

هنگامی که پایه ها در زیر پالت قرار داده شدن، از دسته جک پالت برای بالابردن شاخک ها استفاده کنید. ساق عمودی جک پالت را به صورت مورب به سمت پایین فشار دهید.

توجه داشته باشید که این عمل به آرامی صورت گیرد تا جک بالابر بتواند بر نیروی گرانش غلبه نماید.

هنگامیکه شاخک های جک پالت به ارتفاع مطلوب رسیدند به طوری که پالت بر روی زمین کشیده نشود، می توان آن را حرکت داده و با کمک دسته جک پالت به حرکت آن جهت داد.

بازرسی اولیه از جک پالت

  • بایستی یک بازدید عمومی از ظاهر جک پالت انجام گیرد.
  • قبل از استفاده نحوه کار قسمتهای مختلف جک پالت تست شود، تا مطمئن شوید که آسیب دیده نیستند.
  • چرخ های جک پالت را بازرسی شوند تا کهنه یا شکسته نباشند زیرا در صورت وجود مشکل در چرخ های جک پالت حمل بار با دستگاه به سختی انجام شده و موجب می شود بار روی دستگاه متزلزل و لرزان باشد و امکان ایجاد خسارت روی محموله وجود دارد.

نگهداری جک پالت

  • جک پالت را دریک مکان خشک نگهداری نمایید تا باعث زنگ زدگی قطعات آن نگردد.
  • همواره بررسی نمائید تا قطعات دستگاه دچار پوسیدگی یا شکستگی نشده باشد.